Om man inte arbetar med släpvagnar kan det vara lätt att tro att detta är världens minst komplicerade fordon. Som så mycket annat som verkar enkelt på ytan, stämmer det dock inte när man undersöker det lite närmare. Det finns fler släpvagnsdelar och en större komplexitet än man kan tro. Jag tycker att det är spännande att gå på djupet på saker som på ytan verkar väldigt okomplicerade.
Sanningen är att det finns över tjugo olika bromsartiklar som exempelvis hjullager, navkåpa, axelpaket och bromstrumma. En påskjutare är inte okomplicerad. Bland påskjutsartiklar hittar du exempelvis handbromsspak, gummibälg, spärrhake och bromsstång. Sedan har du även tillbehör och belysning. Du ska bland annat hitta rätt stöldlås, stödhjul, stödhjulsklämma och kulkoppling. Du kan också behöva lastnät, lastramp och katastrofvajer. Belysning då, det borde ju vara enkelt. Nej, inte riktigt så enkelt. Förutom en backlampa, behöver du också reflex, positionsljus och sidomarkering. Ibland kan även annan belysning vara relevant. Det gäller också att ha en korrekt stickpropp och kabel. Släpvagnar kommer också i olika former och är egentligen ett ganska brett begrepp. Dom vanligaste är flakvagn, vagn med nätgrind och vagn med kåpa.
Få tag i en släpvagn
Nu behöver man som tur är sällan gå på djupet inom detta själv. Släpvagnar går att hyra på dom flesta bensinstationerna i landet, som Preem, OkQ8, Circle K, Statoil och Shell. Det finns också olika företag som både säljer och hyr ut släpvagnar till privatpersoner.
Men om man bara stannar på ytan och aldrig funderar på komplexiteten på saker är det lätt att missa att det oftast finns ett djup. Jag tycker också att det kan vara bra att påminna sig om komplexiteten av kunskap och verktyg för att förhoppningsvis undvika att alla våra bekvämligheter i slutändan fördummar oss. Det sistnämnda är ett ämne för ett framtida eget inlägg.